jaerthei.reismee.nl

Baikalmeer en omgeving

Baikalmeer en omgeving

Woensdag 29 mei 2013

Als wij rond de klok van achten In Irkutsk arriveren, schijnt de zon volop. Het is dan pas 8 graden, maar de voorspellingen voor die dag zijn goed. We worden ontvangen door Vladimir en Anna. De laatste vertelt iets over het programma voor de komende dagen en de eerste brengt ons met het busje naar Listvianka.
Na ruim een uur rijden arriveren we bij hotel Terema bij het Baikalmeer. Omdat we allebei sterven van de honger zijn we eerst maar gaan ontbijten. Gebakken eieren, brood, vlees, kaas, koffie en een bakje yoghurt. Heerlijk.
Na kort overleg hebben we besloten om eerst van het mooie weer te profiteren en daarna pas te gaan douchen. De wandelschoenen aangetrokken en met de camera\'s op pad. Bij sommige huizen en tuintjes in het dorp waan je je echt 100 jaar geleden. Geen elektriciteit, geen gas, een waterput en de WC achter in de tuin in een huisje. De wandelschoenen hebben we wel nodig; het is geaccidenteerd terrein en de weggetjes zijn veelal onverhard.
We zijn langs het meer ongeveer 1,5 km in de richting van de haven gelopen, maar veel aktiviteit was daar niet meer i.v.m. de lage waterstand. Langs het meer wel mooie foto\'s gemaakt, met als achtergrond de besneeuwde bergtoppen aan de overkant.
Op de terugweg zag Jaer een soort kerktoren, een stukje voorbij de afslag naar ons hotel. Wij een steil weggetje naar boven gelopen en ja hoor, daar stond een mooi kerkje en de toegangspoort tot het terrein was open. Aldaar was het plaatselijke kerkhof, rommelig ingedeeld, alle (familie)graven voorzien van een metalen hekwerk en een zee van plastic bloemen. Je kon veelal kriskras tussen de graven doorlopen, soms een paadje naar pracht en praal, soms een doodlopend weggetje. De serene rust, de bloemenzee, het frisse groen aan de bomen, de wanorde, we hadden het niet willen missen.
Rond 16.00 zijn we terug in het hotel. Pilsje gedronken, dutje gedaan, gedoucht en om 18.30 aan tafel. Uiteraard wordt er omul gegeten, een vis die alleen maar in het Baikalmeer voorkomt en nergens anders ter wereld.
Het voorgerecht is licht gezouten, rauwe omul, een beetje lijkend op onze maatjes, maar dan veel minder vet. Was erg lekker.
Het hoofdgerecht was een gebakken omul, heerlijk zacht wit vlees, met gebakken ui en champignons.
Na het eten hebben we nog even wat aan de website gedaan en een spelletje gespeeld. Om 21.00 u waren we beiden echt moe, omdat de laatste nacht in de trein niet zo\'n succes en erg kort was vanwege het tijdverschil. We zijn op tijd naar bed gegaan en hebben ieder onze eigen dromen gehad.

We zijn een week weg en bijna 7500 km van huis!!!!

Donderdag 30 mei 2013

Heerlijk geslapen en even na 8.00 u allebei wakker. Volgens de voorspellingen zou het vandaag gaan regenen, maar wij zien blauwe lucht met wat witte wolken. We willen een ander stuk van het dorp nog verkennen, dus eerst maar even ontbijten. Pech......de deur van de ontbijtzaal is met een hangslot afgesloten. We kunnen pas om 9.00 u terecht.
Terug op de kamer maar vast wat foto\'s voor onze fans uitgezocht en een begin gemaakt met dit verslag. Toen het ontbijt, hetzelfde als gisteren, maar het smaakte goed.
Van 10.00 u tot 14.00 u hebben we nog in het dorp rondgestruind over verharde en onverharde weggetjes, smalle paadjes en dwars door het struikgewas langs het beekje. Dit laatste eindigde bij een hek waar wij niet verder konden. De eigenaar van het perceel was zo vriendelijk om ons via zijn tuin toegang te verschaffen tot de openbare weg. Over het algemeen waren de mensen best wel teruggetrokken en argwanend, alleen de waakhonden begroetten ons op hun manier. De oude baas zonder handen en met anderhalf been, die in de rolstoel zijn bedelplekkie weer innam, was wat vriendelijker, maar dat kwam waarschijnlijk door de roebels die we hem gegeven hadden.
Langs de beek lag op diverse plaatsen nog sneeuw.
vanmiddag hebben we ons in het hotel vermaakt met foto\'s sorteren en bekijken, verslag schrijven, pilsje erbij en in plaats van Cup-a-Soup een lekkere kom Borsj, rundvleessoep met aardappelen, kool en ui. Daar knap je van op!
Inmiddels is het al een uurtje lekker aan het regenen, maar dat deert ons niet meer. Straks lekker eten, douchen, slapen en morgen om 11.00 u naar Irkutsk.
Vrijdag zijn we in Irkutsk en zaterdag vervolgen wij onze weg naar Mongolië.

Langs deze weg willen wij onze vrouwtjes Ria en Margriet alvast een goede reis en een fijne vakantie in Turkije wensen.

259e