jaerthei.reismee.nl

25 mei met gids in Moskou

Zaterdag 25 mei 2013

Na de gebruikelijke ochtendrituelen zitten we om 7.15 u aan het ontbijt. Zeer compleet met alles wat wij wilden eten. Een uurtje later in de lobby nog een bakkie koffie genomen en tegen 9.00 u meldde Marina zich, onze gids voor die dag. Ze heeft het programma even doorgesproken en daarna togen we weer naar het ons al bekende Metrostation Petrovsko-Razumovskaya.
Marina is een ingetogen, spraakzame ex-docente Engels, die is geboren en getogen in Moskou. Nu is ze, als moeder van twee kinderen, freelance gids en reisleidster. Al babbelend tijdens het lopen en soms in de metro vertelt zij allerlei interessante dingen over Rusland en Moskou in het bijzonder.
Zij laat ons enkele prachtige metrostations zien en wandelt met ons over de oudste straat van Moskou naar het Rode Plein. Ons viel de reinheid van de stad op. Nergens weggegooide papiertjes en/of peuken, laat staan grafitti.
Een kleine omweg via het al even mooie als exclusieve warenhuis GUM is het vermelden waard. We lopen om het Nationaal Historisch Museum heen om de wisseling van de wacht bij het graf van de onbekende soldaat te zien. Maar....... De Alexandertuinen zijn afgesloten i.v.m. de onthulling van een standbeeld door een hoogwaardigheidsbekleder. Zo hoog dat daar 1 limousine, 5 volgauto\'s, 3 politie-auto\'s en een compleet afgesloten zesbaans weg voor nodig zijn. Dan maar een stuk omlopen, gelukkig weet Marina uitstekend de weg.
Om binnen de muren van het Kremlin te komen word je gescand, net als op het vliegveld. Dan mag je de diverse regeringsgebouwen en de prachtige kerken gaan aanschouwen.
Hierna zijn we in Arbatstreet wat gaan eten, ieder een halve pizza en een toet beer. Hier vond ook een historische ontmoeting plaats.
Na de wat late lunch naar de Kathedraal van Christus de Verlosser. Van binnen de meest imposante kerk die ik tot nu toe heb gezien. Helaas moesten wij onze camera\'s inleveren.......Als laatste bracht Marina ons naar de dichtbij gelegen smeedijzeren voetgangersbrug over de Moskva, alwaar wij een prachtig uitzicht hadden op het Kremlin aan de rivier.
In Arbat Metrostation hebben we met een royale fooi afscheid genomen van Marina, die liet merken een dergelijke onverwachte fooi bijzonder te waarderen.
Daarna was het naar de supermarkt om de hoek bij het hotel, koffer pakken, douchen, eten, pilsje drinken, uitchecken en wachten op onze taxi naar het station. Om 22.15 u verschijnt Dmitry ten tonele. Hij heeft al passagiers bij zich, Wouter en Mariska, een pas getrouwd stel uit Utrecht. Zij gaan ruim 2 maanden op reis, na Beijing via China naar Z-O Azië.
22.45 u Op station Yaroslavski, wachten tot onze trein op spoor 3 verschijnt.
23.15 u Trein komt, we gaan het perron op. Wouter en Mariska moeten in wagon 7, wij in wagon 4. We nemen afscheid van Dmitry en zoeken onze plaatsen op. Klokslag 23.55 vertrekt de trein naar Irkutsk.

2063