jaerthei.reismee.nl

In de trein (Moskou-Irkutsk)

Moskou-Irkutsk

Zondag 26 mei 2013

Vanaf middernacht rijden we de eerste drie kwartier door de buitenwijken van Moskou. Intussen hebben we de bedden opgemaakt en de nieuwe piama\'s aangetrokken. Om 1.00 u licht uit.

10.00 u Opgestaan en provisorisch toilet gemaakt (plens water door gezicht). Bedden weer omgetoverd tot zitbanken. Ja, enig huishoudelijk werk is aan ons wel besteed. De provodnitsa kwam later even stofzuigen.
10.30 u Naar wagon 9 gelopen voor het ontbijt. Hebben broodjes en pannenkoekjes gegeten, lekker met koffie. Op de terugweg een poosje met Wouter en Mariska staan praten. Om 11.45 u zijn we terug in onze coupé.

12.00 u Trein stopt in Kirov, op 956 km van Moskou. Even eruit geweest en foto\'s gemaakt. Onze onmogelijk dikke Duitse buurman uit Bonn even op bezoek gehad. Wij snappen allebei niet dat hij met zo\'n figuur en kortademigheid nog een uitgebreide reis naar China gaat maken (familiebezoek).
Verder hebben we een middagdutje gedaan, noedels gegeten, foto\'s gemaakt, spelletje gespeeld,

dagboek bijgehouden( bedankt Jenny) en even naar de bar geweest. Daar kennis gemaakt met Iwan en André, twee Russische vrienden, die de blinde vader van Iwan in Perm gaan opzoeken. Deze knullen vonden het zo interessant om met ons kennis gemaakt te hebben, dat we ook samen op de foto moesten.
20.00 u Stop in Perm, 1434 km van Moskou.
We zaten te eten in de restauratie: schouderkarbonade met frietjes uit de koekenpan, en een lepeltje erwtjes en een pilsje, € 25,- samen.
Volgens de barman houdt Europa hier op. Conclusie: We zijn in Azië.
Om 22.00 u zitten we nog even na te praten. We hebben best wel een drukke dag gehad en ons geen moment verveeld. Voor dingen die we nog moesten of willen doen , hebben we nog geen tijd gehad. We hebben het (te) druk.

Maandag 27 mei 2013

7.30 u Opgestaan na een rustige nacht. We zijn in de restauratie gaan ontbijten. Gebakken eieren, ham, tomaatje, brood, koffie. Het smaakte voortreffelijk.
Na het ontbijt hebben we de verlengkabel uitgerold vanaf een stopcontact in de gang naar onze cabine. De lengte van 7 meter is ruim voldoende.
De laptop op het tafeltje gezet en eens even wat foto\'s gesorteerd. Ook het verslag verder gemaakt tot zover mogelijk.
10.30 u Stop in Ishim op 2428 km van Moskou
13.45 u Stop in Omsk op 2716 km van Moskou.
De tijd die wij in de trein hanteren is de Moskou-tijd. De hele dienstregeling is hierop gebaseerd. We zitten nu al drie tijdzones van Moskou verwijderd. In Omsk is het nu 16.45 u. In Irkutsk, het eindpunt van deze etappe, is het tijdverschil met Moskou 5 uur en met Nederland 7 uur.
Om 18.00 u zijn we naar wagon 9 (het restaurant) gelopen voor een pilsje. Dat werden er twee, drie, dus ook maar wat te eten besteld. De keuze van de kaart is al wat beperkter dan gisteren en mensen die na ons komen kunnen al geen aardappelen meer krijgen, wel rijst. Bier is er nog genoeg, dus zijn we nog even blijven hangen toen Wouter en Mariska ook kwamen eten. Daarna nog een poos gezellig met hen zitten kletsen. Na hun vertrek raakten wij aan de praat met een Canadees echtpaar en twee jongedames, een uit Polen en een uit Italië. Ieder vertelde zijn of haar beweegreden om deze reis te maken en daardoor werd het een heel gezellig slot van de avond. Gelukkig konden we bij de barman met Euro\'s betalen, tegen de gangbare koers.
Toen terug naar wagon 4...........
In de coupe moest het bed nog opgemaakt worden, maar dat was in no time gebeurd. En geslapen dat we hebben!

22.45 u Stop in Novosibirsk, 3343 km van Moskou

Dinsdag 28 mei 2013

Na een heerlijke nachtrust om 8.30 u opgestaan en een half uurtje later zitten we aan het ontbijt. Barman was weer aanwezig en vroeg of wij een pilsje wilden. Om 9,45 stopt de trein in Krasnoyarsk, 4098 km van Moskou. Tijdens de stop begint het te regenen. Hier is het best bedrijvig op het station. De barman attendeert ons op de Yenissey rivier, waar wij vlak na vertrek overheen gaan. Een enorm brede rivier, met ongeveer de proporties van het Hollands Diep bij Moerdijk. Op de grauwe muren van oude en verlaten fabriekscomplexen zie je hier wel grafitti.
Het landschap wordt heuvelachtiger en de berkenbomen wijken langzaam voor naaldbomen.
14.20 u Stop in Ilanskaya. Op het perron wat foto\'s gemaakt van de babuschka\'s, die hier in zelfgemaakte karren en verbouwde kinderwagens hun waar aan de man brengen. We zijn 4377 km van Moskou. Het weer is droog, de lucht is bewolkt en grijs.

We zijn nu eens een beetje gaan rekenen met tijdsverschillen en reistijden. In de trein is alles Moskoutijd, maar daarbuiten is het al 4, en dadelijk 5 uur later. Dat schept een beetje verwarring.
We zijn dus wat vroeger gaan eten en slapen, omdat we om 2.57 u Moskoutijd in Irkutsk zijn. Plaatselijke tijd is daar dan 7.57 u, vroeg in de morgen.

Precies om 7.57 u lokale tijd rijdt de trein na 5185 km Irkutsk binnen. Hoezo vertraging of blaadjes op de rails? Laat NS hier maar eens gaan kijken!!