jaerthei.reismee.nl

Duitsland-Polen

Donderdag 23 mei 2013

Het is kwart over twee \'s nachts, ik schrik wakker, maar waarvan? De trein staat stil op het godverlaten Hauptbahnhof van Hannover. Of moest ik toch even naar het toilet? Ik heb dat laatste maar even gedaan, heb een foto van het station gemaakt en ben toen weer gaan slapen.
Om zes uur heeft mijn reismaat hoge nood en een uur later komt een vriendelijke Poolse jongeman ons wekken met de mededeling dat het ontbijt geserveerd wordt 3 wagons naar voren.

Welkom in Polen

Dezelfde jongeman serveerde ons een lekker ontbijt, ook in Euro\'s te betalen. Hij zou ook voor eten en drinken zorgen als wij overgestapt waren op de Russische trein in Warszawa Wschodnia. Blijkbaar duurde hem dat te lang, dus kwam hij maar de Russische trein binnen met twee warme maaltijden en twee flessen bier, ditmaal zonder rekening, maar wel betalen, kan ook in euro\'s,
Het Poolse landschap, zowel landelijk als stedelijk, bood genoeg kijkplezier om de dag door te komen. De dreigende grijze wolken gaven maar af en toe wat druppeltjes.
Inmiddels is het 18.15 u en staan we al 1,5 uur stil aan de grens van Polen met Wit-Rusland. Paspoortcontrole (uitgebreid, incl. het invullen van wéér een formulier) en wisselen van de
onderstellen van de trein i.v.m. andere spoorbreedte in (Wit-)Rusland.
18.30 u. De passen zijn in orde en de trein rijdt een paar keer stapvoets op en neer voor wat controles en rangeerwerk. Op naar Minsk!

In deze trein is geen restauratie, In de tijd dat wij stil stonden kwamen er allerlei vrouwen de trein in om eten en drinken te verkopen, maar wij hadden al Poolse kip, petatten en rauwkost gehad van die knul uit de andere trein. We hebben maar twee biertjes gekocht en zijn op tijd gaan slapen. Van de hoofdstad Minsk helemaal niets gezien midden in de nacht.